حالا ببینیم روش‌های پرورش و نگهداری برگ تنباکو چگونه است؟ توتون و تنباکو گیاهی هستند که برگ‌های آن پس از فرآوری برای مصارف مختلف مانند سیگار و قلیان استفاده می‌شود. این گیاه متعلق به خانواده Solanaceae است و بومی آمریکای جنوبی محسوب می‌شود.

از قرن 16 میلادی برگ کامل تنباکو به تدریج به اروپا و سپس سایر نقاط جهان معرفی شد.  مصرف تنباکو به شکل‌های مختلف نظیر تنباکو خرد شده در طول تاریخ نقش مهمی در فرهنگ و اقتصاد بسیاری از کشورها داشته است. تنباکوی بورلی، فلوریدا، ویرجینیا و کنتاکی از مهمترین ارقام تجاری تنباکو هستند. هر رقم ویژگی‌های خاص خود را در طعم، رنگ و خواص تنباکو دارد.

هوای مناسب برای پرورش و نگهداری برگ تنباکو

گیاهان تنباکو به آب و هوای گرم و مرطوب با دمای متوسط ​​بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد نیاز دارند.گیاهان تنباکو نسبت به باد حساس هستند.‌خاک حاصلخیز و همراه با کود آلی و آبیاری منظم احتیاج دارد.

پرورش و نگهداری برگ تنباکو

گیاهان را به طور مرتب از نظر وجود آفات و بیماری ها بازرسی شوند. بعد از جوانه زنی و بعد از ۸ هفته انتقال نشا تنباکو صورت میگیرد. وقتی که به مرحله رشد کامل رسید  بعد از سه الی چهار ماه برداشت شروع می‌شود. بعد از آن به روش‌های مختلفی فرآوری و خشک می‌کنند تا به دست مصرف کننده برسد.

روش های کشت برگ تنباکو

کاشت و داشت گیاه تنباکو به منظور اعمال روش‌های پرورش و نگهداری برگ تنباکو صورت می‌گیرد. که مختصر شرح می‌دهیم .

  •  آماده سازی بستر بذر: بستر بذر را با سست کردن خاک تا عمق 20-25 سانتی متری، افزودن مواد آلی و کودهای شیمیایی آماده می‌شود.
  •  کاشت : بذر تنباکو را به عمق 1-2 سانتی متر و با فاصله 2-3 سانتی متر از هم در بستر قرار می‌گیرد. بذرها را با یک لایه نازک خاک پوشانده می‌شود.
  •  نشاکاری: نهال‌ها را زمانی که 2-3 دسته برگ داشتند به زمین اصلی پیوند بزنید معمولا بعد از ۸ هفته به زمین اصلی منتقل می‌کنند. آنها را با فاصله 30-60 سانتی متر از هم قرار می‌دهند.
  •  کوددهی خاک: کودهای نیتروژن، فسفر و پتاسیم را با توجه به نتایج آزمایش خاک اعمال می‌شود.
  • آبیاری: گیاهان را  باید به طور مرتب آبیاری کرد، به خصوص در هفته های اول پس از نشاء به منظور استقرار ریشه و افزودن کود فسفر.
  •  هرس: برگ‌های پایینی  و پیر و فرسوده  را باید حذف کنید تا رشد سالمی داشته باشید و. باعث رشد برگ‌های بالایی شوند.
  • مدیریت آفات و بیماری: کنترل آفات و بیماری ها از طریق تکنیک های مدیریت تلفیقی آفات (IPM).
پرورش و نگهداری برگ تنباکو

نگهداری از برگ تنباکو

در خصوص روش‌های پرورش و نگهداری برگ تنباکو به بحث روش‌هایی نگهداری برگ تنباکو می‌رسیم.

پرایمینگ برگ

برگ‌های پایینی را برای تقویت رشد سالم و عملکرد بالاتر جلوگیری از بیماری بردارید

نازک شدن برگ

برگ‌های ضعیف یا آسیب دیده را حذف کنید تا رشد سالم و عملکرد را افزایش دهید.

قطع ساقه

یکی دیگر از روش‌هایی نگهداری برگ تنباکو قطع ساقه است‌. برای تشویق رشد بوته ای و جلوگیری از گلدهی، ساقه را ببرید.

پرورش و نگهداری برگ تنباکو

برداشت برگ

برداشت برگ‌ها در مرحله مناسب بلوغ، معمولاً زمانی که سبز روشن و کمی انعطاف پذیر است. زمان برداشت برگ تنباکو بستگی به نوع گونه تنباکو و منطقه کاشت دارد. عموماً برگ‌های تنباکو در زمانی که رسیدگی به میزان نیکوتین مطلوب می‌باشد برداشت می‌شوند. در این مرحله، برگ‌ها برداشت شده و معمولاً به صورت دستی جدا می‌شوند و سپس به مرحله خشک کردن می‌رسند.

خشک کردن

برگ‌های برداشت شده را خشک کنید تا رطوبت اضافی گرفته شود و برای پردازش بیشتر حفظ شود. روش‌های گوناگونی برای خشک کردن برگ تنباکو استفاده می‌شود مانند آویزان کردن، روش خشک کردن مکانیکی، حرارت مستقیم و دیگر روش‌ها استفاده می‌شود.

پرورش و نگهداری برگ تنباکو

مرتب سازی و درجه بندی

برگ های پخته شده را بر اساس کیفیت و اندازه آنها مرتب و درجه بندی می‌شوند.

خلاصه روش‌های پرورش و نگهداری برگ تنباکو

در اینجا به شرح روش‌هایی پرورش و نگهداری برگ تنباکو پرداختیم ما گفته نماند که تنباکو علاوه بر مصرف دود و قلیان، اثرات مفیدتری هم دارد که در برخی از کشورهای جهان به منظور استفاده از برگ تنباکو در مصارف دیگر از جمله دارویی، آرایشی، بهداشتی، افت‌کش، کشت و نگهداری می‌شود.